Jag vann storvinsten!

Pengar, det tänker människor på varje dag. VI behöver pengar till att betala hyra, räkningar, bilen, göra roliga saker, ha mat på bordet.
Prylar, den senaste mobiltelefonen, det där klädmärket som kostar flera tusen men som egentligen inte ser nå märkvärdigare ut än dem där billiga märkena..
Min fråga är, när började vi värdera prylar och pengar före människoliv?
När jag ser barn på tv, barn i fattiga länder så skrattar och ler dem, och inte ler dem pga alla leksaker dem har, inte heller för att dem just fått köttbullar och pannkakor till lunch och inte för att dem just fått varit i skolan och lära sig skriva och räkna. Nej, dem har något som vi svenskar inte har, livsglädje. Att rå om familjen, kärlek.
Det sker på tok för många skilsmässor just pga bråk över ekonomin. Vem ska få bestämma hur pengarna ska fördelas, vem ska få spendera på något totalt onödigt?
Jag hör varje dag hur människor klagar över hur mycket de måste jobba och hur underbetalda de är..
Helt plötsligt förändras ens livssituation och helt plötsligt är inte pengar så viktigt längre, det är hälsan. Det är dem man har omkring sig. Det är kärleken, tårarna, känslorna, ensamheten.
Stäng av tvn, stäng av mobilen. Tänk inte på kontot, tänk inte på alla kläder och prylar du vill ha. Sätt dig med dina nära och kära och håll om dem. Älska!

Jag vann storvinsten, jag vann Björn och Isabell!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0